Subscribe:

Pages

March 23, 2010

Adakah kita sekadar memahaminya?

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarkatuh,
Barakallahu fiika (semoga Allah merahmati mu)

Segala puji hanyalah bagi Allah Subhanahu wa Ta’ala, semoga Shalawat dan Salam atas nabi terakhir Muhammad Shalallahu 'alaihi wa salam, tidak ada nabi setelah baginda Shalallahu 'alaihi wassalam, semoga Shalawat dan Salam atas keluarga baginda, shahabat baginda dan orang – orang yang mengikuti Sunnah baginda sampai akhir zaman.

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Ilahi, dapat lagi saya menulis “entry” yang terbaru. Kali ini saya agak terkesan kata-kata Ustaz saya pada hari ini. (Termuhasabah diri ini sekejap). Sejauh mana kita memahami asas Islam itu sendiri? Bagaimana mahu berdakwah sekiranya asas tidak kukuh?

Pengertian Islam

Sekiranya ditanya kepada kita adakah kamu Islam? Apakah jawapan kita? Maksud Islam dari segi syarak adalah Mentauhidkan Allah, patuh, tunduk dan jujur hati kepadaNya serta beriman dengan ajaranNya yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Kita sama-sama tanya pada diri kita adakah kita benar-benar patuh, tunduk dan jujur hati kepadaNYA?, adakah kita beriman pada ajaranNYA?

Allah SWT telah berfirman dalam surah Al-Maidah ayat 3,

“......dan Aku telah reda Islam itu sebagai agama untuk kamu”

Pengertian Iman

Iman itu berasal dari perkataan “amana” yang membawa maksud berada dalam selamat dan aman.

Iman bermaksud :

“ وإقرارباللسان , وعمل بالأركان تصديق بالقلب”

“Membenarkan dengan hati, mengikrarkan dengan lisan dan mengamalkan dengan anggota badan”

Kepercayaan kepada Allah beerti

v Kita percaya Allah itu ada dan Dia adalah Esa dan tidak ada serupa dengannya

v Kita percaya bahawa Allah itu bersifat kesempurnaan

v Kita percaya bahawa Allah yang mencipta alam ini dengan kehendakNYa

v Kita percaya Allah yang menghidupkan, mematikan dan yang memberi rezeki

v Kita percaya Allah memiliki alam ini dan berhak menngatur perjalanan makhluk

v Kita percaya kepada Allah bereerti kita tidak beribadat melainkan kepada Allah

v Kita hendaklah melakukan semua perkara yang tidak berlawanan dengan peraturan dengan Allah

Pengertian Ihsan

Ihsan bermaksud memberi nikmat dan kelebihan . Ahsana bermakna melakukan sesuatu kebaikan manakala ihsan membawa erti perbuatan baik dan ia meliputi segala tingkah laku yang mengangkat taraf manusia serta mendidik jiwa seseorang agar menghampirkan diri kepada penciptaNYA dengan mengerjakan amalan-amalan yang diwajibkan

Di dalam sebuah hadis ihsan diterangkan oleh Rasulullah SAW,

“..(ihsan adalah) Hendaklah kamu menyembah Allah seolah-olah kamu melihatNYA dan sekiranya kamu tidak melihatNYA maka sesungguhnya Dia melihat kamu”

Secara ringkasnya ihsan boleh disimpulkan sebagai,

v Sesuai, cantik, sesuatu yang baik

v Mengelokkan perbuatan zahir dengan ibadat dan perbuatan batin dengan keikhlasan

v Ia adalah kemuncak akhlak Islam

v Menjadikan manusia melakukan perkara yang diredhai Allah dan menginsafi diri bahawa apa yang dilakukan dimana jua akan dilihat Allah

v Sifat ihsan dapat mengawal manusia daripada melakukan kemungkaran.

Kesimpulan

Aku Jua Telah Melakukan Kesalahan PadaMU YA Allah, YA Allah, Doaku Agar Menjagaku Dari Kealpaan Duniawi Ini..InsyaAllah, Diri Ini Akan Berusaha Sedaya Mungkin Untuk Berubah Menjadi Yang Lebih Baik.... Ya ALLAH, Tuntunlah Diriku Ini...Tetapkanlah Hati Ini Pada JalanMU.

Nasihat buat diri ini, berubahlah untuk menjadi yang terbaik..dikala rebah dan putus asa..rasa berdosa..rasa kekurangan..hayatilah Sayyidul Istighfar..


”Ya Allah Engkau adalah Tuhanku, Tidak ada sesembahan yang haq kecuali Engkau, Engkau yang menciptakanku sedang aku adalah hamba-Mu dan aku diatas ikatan janji -Mu (yaitu selalu menjalankan perjanjian-Mu untuk beriman dan ikhlas dalam menjalankan amal ketaatan kepada-Mu) dengan semampuku, aku berlindung kepadamu dari segala kejahatan yang telah aku perbuat, aku mengakui-Mu atas nikmat-Mu terhadap diriku dan aku mengakui dosaku pada-Mu, maka ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang boleh mengampuni segala dosa kecuali Engkau”.

~Ya Allah,Amitna ‘Ala dinil Islam~

0 comments:

Post a Comment