Subscribe:

Pages

January 31, 2010

Status Orang Mati Bunuh Diri

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”:Sesiapa yang membunuh dirinya dengan benda tajam, maka benda tajam itu akan dipegangnya untuk menikam perutnya di neraka Jahanam. Hal itu akan berlangsung selama-lamanya. Sesiapa yang meminum racun sehingga mati, maka ia akan meminumnya di dalam neraka Jahanam selama-lamanya. Sesiapa yang menjatuhkan diri dari gunung semata-mata untuk membunuh diri, maka ia akan menjatuhkan dirinya ke dalam neraka Jahanam selama-lamanya.”

Riwayat Abu Hurairah

Alhamdulillah, baru abiskan handle adik-adik. Ya Allah, dimana tak risaunya diri ini,ditelannya dua papan panadol bersama sebotol coke. Awalnya, rase geram membuak-buak di dalam dada ni....(Allah).. Di ambil jalan singkat nak lari dari masalah kerana seorang lelaki yang bernama "boyfriend" sanggup berbuat demikian.Tiada kesudahan bila ambil jalan mudah ini...(Ya Allah)...Nasib baik x menunjukkan apa-apa kesan kat badannya...Ditanya pening ke x ni, dijawabnya" sistem imun sayakuat kak".. Ya Allah, ku kuatkan semangatku untuk hadapinya...Bila ditanya kenapa berbuat demikian, katanya "fikiran x waras"....Adikku sayang kewarasan fikiranadalah didorong dengan kesucian hati dan kekuatan iman...akak mintak adik tadi solat isya' dahulu supaya tenangkan diri... Alhamdulillah keadaannyabertambah baik...Pesan akak untuk adik-adik, bunuh diri bukan pilihan...Ya Allah besar dosanya...Nasib baik, empunya tuan xde kesan ape2, disoal selidik, rupanyapernah buat tindakan ini..Alhamdulillah adikku, Allah bagi kamu kesempatan lagi untuk belajar mengenaliNya dan kembali kepadaNya..Jangan sia-siakan peluang ini dengan mengambil tindakan bodoh yang tidak mempunyai alasan yang kukuh (ade alasan pun, mmg x leh nak ambil care ni)....Kerana Rm 10 untuk membeli ubat panadol berserta air pepsi sebotol, terus meninggalkan kehidupan duniawi dalam keadaan yang hina....(Nau'zubillah)


Nasihat buat adik-adikku,


Di dalam Islam perbuatan membunuh diri adalah termasuk dalam dosa besar dan dilarang keras. Hal ini kerana manusia adalah makhluk yang dimuliakan oleh Allah dan diutamakan melebihi makhluk-makhluk ciptaan-Nya yang lain.Orang yang membunuh diri adalah orang yang lari dari tanggungjawab kemanusiaannya. Lebih parah daripada itu perbuatan tersebut menunjukkan kurangnya kepercayaan seseorang itu terhadap takdir Allah S.W.T sedangkan Islam mengajarkan umatnya tentang kepentingan sabar dan tawakkal serta melarang daripada sifat berputus asa dan sebagainya.Orang yang beriman tidak boleh membunuh dirinya sendiri dengan sebarang alasan kerana Allah S.W.T pernah berfirman yang maksudnya:
"Dan janganlah kamu membunuh dirimu; sesungguhnya Allah adalah Maha Penyayang kepadamu." (an-Nisaa: 29)

January 24, 2010

Remaja Oh Remaja - Dari sudut Psikologi

Zaman remaja ialah satu masa yang amat kompleks. Semua perubahan fizikal, emosi dan personaliti harus mereka fahami dengan teliti supaya masalah-masalah tentangnya dapat dielakkan. Perhubungan dengan ibubapa, keluarga, sahabat dan hubungan percintaan (Cinta tidak halal tak ley naa) adalah rumit kerana pada masa ini para remaja mengalami satu proses kesedaran kendiri. Mereka sering memikirkan tentang pandangan dan pendapat orang lain tentang dirinya sendiri dan mereka sering bertukar pendirian, pendapat, ideologi dengan kawan-kawan.Mereka amat peka tentang bagaimana oarang lain mempersepsikan diri,sifat,tingkah laku dan fikiran mereka.(Tak percaya? Try tegur : Tudung awak tak matching la ngn kaler baju) Meissner mengatakan bahawa para remaja sering menumpukan perhatian mereka kepada perkara-perkara seperti ketidakpuasan dengan hidup, kesedihan dan perasaanya yang tidak difahami oleh orang lain.Konflik peribadi yang dikenali sebagai krisis identiti sering dihubungkaitkan dengan perkembagan remaja. Manakala, Erikson menyarankan bahawa para remaja sering mengalami konflik sosial diantara pengertian identiti dengan kekeliruan peranan yang ada padanya. Seseorang remaja itu belum memperolehi identitinya, dia sering keliru akan peranan yang perlu diamainkan dalam hidupnya. Cabaran utama remaja ialah untuk mencari dan menentukan identiti diri serta peranan yang harus dimainkannya.

Pada tahap awal masa peralihan, para remaja harus menerima hakikat dan realiti perubahan yang berlaku ke atas dirinya. Pada masa yang sama, mereka juga terpaksa memikirkan tentang apa yang akan berlaku pada masa akan datang.Dalam mencari identiti, ramai remaja mempunyai keinginan untuk bebas dari kongkongan ibu bapa, berdikari, dan membuat apa -apa yang disukainya tetapi pada masa yang sama masih memerlukan pertolongan serta bimbingan.

Satu lagi perubahan besar yang dihadapi oleh remaja ialah perkembangan sosial. Remaja cenderung untuk berpisah daripada struktur kekeluargaan kerana menganggap kawan-kawan sebaya adalah lebih penting. Kawan-kawanlah adalah tempat seseoarang remaja itu berkongsi masalah, pandangan, cerita, bertukar-tukar fikiran dan serta pendapat. Bagi mereka kawan-kawan dapat memberikan satu situasi yang bebas daripada segala bentuk larangan atau sekatan.
(Yang ni menarik minat remaja terhadap kengkawan sebab remaja rase bebas dan berkuasa untuk tentukan hidup diorang)

Kepada remaja diluar sana (Buat-buat lupe, diri sendiri pun remaja..hehe..Ingatan buat diri sendiri jua) Teruskan berusaha untuk menjadi yang terbaik dalam hidup ini. Sudah menjadi lumrah kehidupan kita melalui cabaran ini. Bukankah kita sudah diberi pilihan? Tepuk Dada, Tanya Iman.

Tunjukilah kami jalan yang lurus.
(Al-Fathihah ; 6)

Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat.
(Al-Fathihah : 7)



To My Dear Friend..Sayang kamu semua kerana Allah SWT

video

Hold My Hand by Maher Zain


I hear the flowers gonna crying loud
The breeze is sounding sad
Oh no!
Tell me when the breeze would calm
So cold and and empty side
Lost the way long time ago
They were really turn them blind
We don’t see that we keep hurting each other
No, all we do we just fight

Now we share the same rise sun
The same round moon
Why don’t we share the same love?
Tell me why not?
Life is shorter than most they thought

Hold my hand,
There are many ways to do it right
Hold my hand,
Turn around and see what you left behind
Hold my hand my friend
We can save the good spirit in me and you
Form another chance
And let’s pray for a beautiful world
The beautiful world I’ll share with you

Children seem like they’ve lost their smile
On their new bloody playgrounds
Oh no!
How could we ignore?
Heart breaking crying sounds
And we still going on
Like nobody really cares
And we just stop feeling all the pain
Because like it’s a daily basic affair

Now we share the same rise sun
The same round moon
Why don’t we share the same love?
Tell me why not?
Life is shorter than most they thought

Hold my hand,
There are many ways to do it right
Hold my hand,
Turn around and see what you left behind
Hold my hand my friend
We can save the good spirit in me and you
Form another chance
And let’s pray for a beautiful world
The beautiful world I’ll share with you

No matter how far I’ll might be
I’m always gonna be your neighbour
It’s only one small planet we’re to be
So I’m always gonna be your neighbour
We cannot hide, we can’t deny
That we always gonna be neighbours
Your neighbour
My neighbour
We’re neighbours

So hold my hand,
There are many ways to do it right
Hold my hand,
Turn around and see what you left behind..

Hold my hand,
There are many ways to do it right
Hold my hand,
Turn around and see what you left behind
Hold my hand my friend
We can save the good spirit in me and you
Form another chance
And let’s pray for a beautiful world
The beautiful world I’ll share with you

January 15, 2010

Beriman kepada Qadak dan Qadar

Karya Dato' Seri Haji Abdul Hadi Haji Awang

Ibtila' ialah Ujian

Ujian itu berlaku samaada berbentuk nikmat ataupun bala bencana Allah yang dinyatakan dalam surah Al-Anbiyak;35,

".....Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan; dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan."

Allah menyatakan dalam surah Al-Baqarah: ayat 155

"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar"

Ujian yang berlaku adalah jalan kemuncak nikmat dan kebahagiaan kepada sesiapa yang berjaya menggunakan kemampuan berfikir, berikhtiar menurut jalan Allah. Manusia sentiasa mengkaji dan mencipta sesuatu yang baru walaupun mengalami kepahitan dan kesukaran semasa menghasilkannya. Ciptaan dan kajian itu pula membawa hasil yang bermanfaat, contohnya penciptaan alat-alat baru, bahan perubatan dan sebagainya. ini semua membawa kebaikan kepada manusia dan hakikatnya ciptaan Allah mempunyai hikmah yang tiada bandingannya.


Musibah Penghapus Dosa...


Memandangkan diri ini selalu je rase nak nangis, putus asa dan sebagainya dek dilanda musibah.. Nasihat yang berguna buat diri ini...Duhai diriku, ingatlah musibah itu penghapus dosa...


Nabi s.a.w bersabda: "Tidak ada seseorang Islam yang ditimpakan sesuatu yang menyakiti, iaitu penyakit atau lainnya, melainkan Allah gugurkan dengan sebab itu dosa-dosanya, sebagaimana pokok menggugurkan daunnya (pada musimnya yang tertentu)."
Abdullah bin Mas'ud r.a


Dari Syaddad bin Aus dan Al-Sunabihi r.a bahawa keduanya telah masuk melawat seorang sakit, lalu mereka bertanya kepadanya: "Bagaimana keadaanmu pagi ini?" Ia menjawab: "Aku berada dalam keadaan baik." Syaddad berkata kepadanya: "Bergembiralah engkau dengan perkara-perkara yang menghapuskan dosa-dosa dan menggugurkan kesalahan, kerana aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Allah 'Azza wa Jalla berfirman: "Apabila aku menguji seseorang dari hamba-hamba-Ku yang mukmin dengan sesuatu penyakit, lalu ia memuji-Ku kerana ujian-Ku itu maka sesungguhnya ia akan bangkit dari tempat baringnya itu seperti masa ia dilahirkan oleh ibunya - bersih dari segala kesalahan", dan Tuhan Tabaraka wa Taala berfirman kepada Malaikat penulis amal itu: "Aku telah mengikat hamba-Ku itu dan telah mengujinya, maka lakukanlah kepadanya apa yang kamu biasa lakukan untuknya (menulis amal baiknya) semasa ia berkeadaan sihat".
Syaddad bin Aus dan Al-Sunabihi r.a







Musibah Penghapus Dosa?

Kenapa Diri Ini Malas?


Perasaan malas selalu timbul apabila jemu melakukan sesuatu yang baik menjadi rutin. Tapi AWAS, perasaan ini datangnya dari syaitan yang mahu membolak balik kehidupan manusia dari melakukan kebaikan seperti janji iblis yang mana nak rosakkan keturunan adam


Lakukan perkerjaan itu kerana Allah serta hati yang ikhlas. InsyaAllah segala pekerjaan kita menjadi mudah dan menyeronokkan. Jadi tidak timbullah perasaan jemu dan malas. Bagaimana dengan diri ini? Sudahkan diri ini memahaminya? InsyaAllah...


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya) ; oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata :” Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah :” Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan. ”


Riwayat Muslim


Seharusnya kita berusaha bersungguh-sungguh dalam mencapai sesuatu di samping meminta pertolongan daripada Allah S.W.T supaya dengan ihsan-Nya Allah memberi taufik dan menjayakan segala usaha yang dilakukan itu kerana manusia walau sebijak mana dan sekuat mana pun ia, tetap berhajat kepada pertolongan dan pimpinan daripada Allah S.W.T.
Demikian juga kita tidak sepatutnya bersikap malas dan malu untuk bekerja serta hanya memasang angan-angan bahawa Allah akan menyampaikan hajat kita dengan alasan Allah itu Maha Berkuasa sedangkan Allah sendiri telah menjelaskan bahawa sesuatu yang boleh diusahakan oleh manusia tidak akan berhasil melainkan setelah diusahakan sebab atau jalan untuk mencapainya.

Penyakit Hati Yang Ditakuti?


Penyakit hati yang ditakuti oleh Rasulullah SAW terhadap umatnya adalah:



Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

" Sesungguhnya yang paling ditakutkan menimpa kalian "Asy syirkul ashgar" (syirik kecil). Maka para Sahabat bertanya apakah yang dimaksudkan dengan "Asy-Syirkul ashgar"? Baginda menjawab: "Riak"

Hadith riwayat Imam Ahmad




Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

“Adakah kamu mahu aku memberitahu kamu tentang suatu perkara yang aku takuti ke atas kamu daripada dajal? Mereka menjawab: Sudah tentu wahai Rasulullah! Bagindapun berkata:” Syirik khafi iaitu seorang lelaki bangun bersembahyang lalu dia memperelokkan sembahyangnya kerana ada orang yang memerhatikannya.”

Riwayat Ibnu Majah



Di antara tanda ikhlas ialah apabila seseorang itu lebih suka menyembunyikan kebaikannya sebaliknya tidak suka jika kejahatannya disembunyikan. Dia melakukan kebaikan semata-mata kerana mahukan keredhaan daripada Allah S.W.T.Sebaliknya riya’ pula adalah mencari sesuatu untuk keuntungan diri daripada amalan yang dilakukan di dunia sama ada untuk mendapatkan pujian, sanjungan, hadiah dan sebagainya bahkan hal ini termasuk dalam perbuatan syirik (syirik khafi).Perbuatan riya’ (suka menunjuk-nunjuk), jika telah menjadi satu tabiat, lambat laun akan menyebabkan orang yang melakukannya dipandang hina oleh manusia lain. Oleh itu ubat riak ialah dengan menyembunyikan amalan yang ingin diserlahkan oleh nafsu kecuali amalan yang tidak dapat tidak, mesti dizahirkan seperti solat berjamaah, berpuasa dan yang seumpama dengannya.Orang yang riak adalah termasuk orang yang munafik. Maka tiadalah pahala bagi perbuatan baik yang dilakukannya itu di sisi Allah S.W.T, sekalipun ia terpuji di mata manusia.



Sekadar perkongsian : Sumber Majalah i dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia

Penyakit Hati Yang Ditakuti?

Al-Hidayah ::15 Januari 2010::


Kesempurnaan Solat


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:” Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ”

Riwayat at-Tirmidzi


Hari ini, Al- Hidayah menyentuh tentang kesempurnaan solat oleh seorang Ustaz (lupe nak tulis name Ustz tu).

Pertama sekali yang dibincangkan adalah NIAT solat itu sendiri. Cukuplah bagi seseorang itu menyatakan keinginan untuk solat atau lintasan hati sahaja. Contoh yang dibagi Ustaz tersebut adalah:

" Sahaja Aku Solat Maghrib" tnpa menyatakan "3 rakaat kerana Allah Taala" adalah sah solat tersebut.

Yang kedua dibincangkan oleh Ustaz tersebut adalah Takbiratulihram. Dimana bacaan "Allahuakbar" hendaklah jelas. Terdapat 3 posisi untuk angkat takbir, tapi hukumnya adalah sunat. Telapak tangan hendaklah menghadap kiblat.

Sekadar perkongsian...

Sabar Duhai Diriku

Pernah diri ini dilanda satu musibah memerlukan seribu satu kesabaran. Kesabaran itu sendiri mengajar kita, untuk lebih bersedia masa akan datang. Duhai hati ini, kesabaran itu sememangnya indah. Hati ini perlu dididik untuk menjadi lebih sabar, bukannya pujukan kepada hati itu yang membuat kita sabar. Dengarlah diri ini, hayatilah hikmah sabar diriku ini..

Sabar duhai diriku,

"Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." (Al-Anfal :46)

"....Sebenarnya sesiapa yang bertaqwa dan bersabar, maka sesungguhnya Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang berbuat kebaikan" ( Yusuf : 90)

"...Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira".(Az-Zumar ; 10)

".... Oleh itu, bersabarlah. Sesungguhnya kesudahan yang baik (yang membawa kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat) adalah bagi orang-orang yang bertaqwa." (Hud : 49)

Antara kesabaran dan keluhan...


Duhai diriku,
Lawan bagi sabar adalah mengeluh dan ia merupakan perbuatan yang amat dilarang oleh agama kerana dengan mengeluh akan membuatkan semangat menjadi lemah dan terbitnya perasaan kecewa dan putus asa sedangkan Allah SWT berfirman dengan maksudnya:”Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” (al-Insyirah:6)

Tanpa masalah atau ujian tidak akan wujud kematangan kerana pengalaman dalam menyelesaikan masalah adalah guru terbaik dalam menjamin kejayaan dalam kehidupan.