Subscribe:

Pages

January 15, 2010

Sabar Duhai Diriku

Pernah diri ini dilanda satu musibah memerlukan seribu satu kesabaran. Kesabaran itu sendiri mengajar kita, untuk lebih bersedia masa akan datang. Duhai hati ini, kesabaran itu sememangnya indah. Hati ini perlu dididik untuk menjadi lebih sabar, bukannya pujukan kepada hati itu yang membuat kita sabar. Dengarlah diri ini, hayatilah hikmah sabar diriku ini..

Sabar duhai diriku,

"Dan taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati); sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar." (Al-Anfal :46)

"....Sebenarnya sesiapa yang bertaqwa dan bersabar, maka sesungguhnya Allah tidak menghilangkan pahala orang-orang yang berbuat kebaikan" ( Yusuf : 90)

"...Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira".(Az-Zumar ; 10)

".... Oleh itu, bersabarlah. Sesungguhnya kesudahan yang baik (yang membawa kejayaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat) adalah bagi orang-orang yang bertaqwa." (Hud : 49)

Antara kesabaran dan keluhan...


Duhai diriku,
Lawan bagi sabar adalah mengeluh dan ia merupakan perbuatan yang amat dilarang oleh agama kerana dengan mengeluh akan membuatkan semangat menjadi lemah dan terbitnya perasaan kecewa dan putus asa sedangkan Allah SWT berfirman dengan maksudnya:”Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.” (al-Insyirah:6)

Tanpa masalah atau ujian tidak akan wujud kematangan kerana pengalaman dalam menyelesaikan masalah adalah guru terbaik dalam menjamin kejayaan dalam kehidupan.





0 comments:

Post a Comment