Subscribe:

Pages

August 15, 2010

Kekuatan Itu Perlu Dicari

Seorang sahabatku berbicara dengan ku,
“Qudsia, saya tak naklah jadi baik” katanya.
 Lalu pandangan ku terhenti padanya
“ Kenapa?”
”Kalau jadi baik, ramai yang mempergunakan saya dan ramai yang mengambil mudah akan saya” katanya dengan penuh kesedihan
”Biasalah, bukan senang untuk kita berubah kearah kebaikan, banyak halangan yang perlu ditempuhi” ku cuba menyejukkan hatinya ketika itu.
”Mungkin saya perlu pada penyucian jiwa kot?” tambahnya lagi
Aku tersenyum akan sahabatku ini..

Namun perbualan kami terhenti disitu sahaja kerana azan maghrib telah berkumandang menandakan telah masuk untuk berbuka puasa.

Sahabat, aku tahu kamu akan melayari blogku. Ku titipkan sedikit semangat buatmu dan InshaAllah mudah-mudahan ia dapat menolongmu untuk menjadi lebih kuat.

Kekuatan itu perlu dicari bukan ditunggu
Saat hati diketuk oleh Allah  untuk melakukan perubahan akan diri. Terus diri memohon kekuatan dariNYA. Tapi ingat bukankah kita perlu berusaha untuk kearah itu yakni melawan segala halangan yang mampu mengugat diri kita kearah perubahan bakal yang dilakukan.

Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. (Ar-Ra’d : 11)

Bukan sahaja dengan melawan setiap halangan yang ditempuhi. Malah kita seharusnya memperbaiki diri sendiri. Maksud memperbaiki diri sendiri adalah cuba sedaya upaya untuk mematuhti syari’at Islam itu sendiri dengan mentaati suruhanNYA dan meninggalkan laranganNya.

Saya kira mungkin tekanan daripada sahabat-sahabat yang lain akan perubahan mu itu. Kehilangan sahabat, sahabat menjauhkan diri dan seangakatan dengannya yang membuat dirimu merasa hiba.

Ingatlah tetapkan hati mu sahabat. Kepada siapa kamu ingin berubah ? Manusia atau Allah? Kiranya kerana Allah perubahan mu itu. InshaAllah kamu akan tenang akan setiap musibah yang melanda kepada diri kamu.

Dan kiranya kamu masih lagi merasa sedih, anggaplah ini sebagai ujian akan perubahanmu itu.  Allah ingin mengujimu sejauh mana keazaman mu untuk berubah pada jalanNya.

Rasulullah SAW pernah bersabda :

Tidak ada seorang Muslim yang ditimpa cubaan berupa sakit dan sebagainya melainkan dihapuskan Allah dosanya, seperti pohon kayu menggugurkan daunnya." -(Hadis Riwayat Muslim)

Jangan pernah putus asa.

”...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir". (Yusuf : 87)

Pohonlah pertolongan daripada Allah SWT kerana Allah SWT itu adalah sebaik-baik penolongmu. Sungguh luas rahmat dari Allah SWT buat kita. Oleh itu, jangan sia-siakannya rahmat Allah yang dikurniakan duhai sahabatku.

Sekiranya dadamu sahabat terasa sesak, masalah yang dihadapi sangat rumit dan tipu muslihat sangat banyak maka bersegeralah ketempat solat dan solatlah. Pintalah kepada yang Satu. InshaAllah sahabat.

Hati-hati sahabat, jangan pernah kamu berburuk sangka akan Allah SWT. Sebagai contoh

” Aku tidak mahu jadi baik sebab tiada untungnya buatku dari Allah”  

Kita sama-sama hayati  firman Allah dalam surah Al-Ahzab ayat 10 - 12  :

”... masa itu ialah masa pemandangan mata kamu tidak berketentuan arah (kerana gempar dan bingung) serta hati pun resah gelisah (kerana cemas takut), dan kamu masing-masing pula menyangka terhadap Allah dengan berbagai-bagai sangkaan.(33: 10)

”Pada saat itulah diuji orang-orang yang beriman, dan digoncangkan perasaan dan pendiriannya dengan goncangan yang amat dahsyat.” (33 :11)

”......Dan lagi masa itu ialah masa orang-orang munafik dan orang-orang yang tidak sihat dan tidak kuat iman dalam hatinya berkata: "Allah dan RasulNya tidak menjanjikan kepada kita melainkan perkara yang memperdayakan sahaja".”(33 : 12)

Sekiranya kita perhatikan antara golongan yang bersangka buruk kepada Allah SWT adalah orang munafik serta orang yang tidak kuat iman dalam hatinya. Na'udzubillah




Allah itu dekat lagi penuh kasih sayang

Kadang-kadang sering kali kita mempersoakan akan pertolongan Allah buat kita. Kenapa berdoa dan berdoa tetapi tiada juga jawapan dariNya. Allah SWT berfirman dalam surah Al-Baqarah : 214)

Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).

Kesimpulan
Ayuh bangkit, usah berduka atas perbuatan manusia kepada kita. Berdukalah saat kita tiada lagi mampu untuk memperbaiki diri yakni terputuslah segala perkara kecuali Ilmu bermanfaat, amal jariah dan doa-doa dari anak yang soleh. Kerana saat itu tiada lagi daya buat kita dan tiada lagi berharga sebuah penyesalan.
Hidup ini adalah satu perjalanan yang wajib ditempuhi!! Percayalah aku jua insan lemah yang sering melakukan khilaf kepada Al-Khaliq.Ampunilah dosa-dosaku Ya Rabb!

1 comments:

Qudsia Aaminah said...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

Buat sahabat yang telah membaca entry ini sebelum saya mengeditnya..Maaf dipinta akan kesalahan penulisan saya; spelling error, etc..

Entry ini ditulis "on the spot"

Post a Comment